مصرف نوشیدنی های انرژی زا مخصوصا در کودکان، نوجوانان و جوانان می تواند اثرات نامطلوب و جدی به همراه داشته باشد. بخشی از این خطر به عملکرد مقادیر زیاد کافئین بر سیستم قلبی عروقی منشا می گیرد.

کافئین فشار خون و ضربان قلب را افزایش داده و می تواند سبب اختلال در ریتم قلب شود. علاوه بر این موارد، همواره نمی توان با خواندن برچسب ارزش غذایی نوشیدنی ها مقدار کافئین موجود در آن ها را دانست.

این نوشیدنی ها اغلب حاوی گوارانا هستند که خود حاوی کافئین بوده و به مجموع مقدار کافئین مصرف شده می افزاید. صرف نظر از مشکلات قلبی، عوارض دیگر این نوشیدنی ها شامل عصبی شدن و بی خوابی می شوند.

کافئین موجود در قهوه، چای، نوشابه و مواد غذایی نیز می تواند سبب محدودیت کلیوی شود. کافئین یک ماده محرک است که سبب افزایش جریان خون، فشار خون و فشار بر کلیه ها می شود. مصرف بیش از حد کافئین با ابتلا به سنگ های کلیه ارتباط داده شده است.

اثرات محرک کافئین ظرف ۴۵ دقیقه پس از مصرف آن قابل مشاهده بوده و می توانند ۳ تا ۵ ساعت نیز دوام داشته باشند. علاوه بر آن، دفع کامل کافئین از بدن می تواند تا ۱۰ ساعت به طول انجامد. در صورت نگرانی درباره وضعیت خواب خود باید ۶ تا ۸ ساعت قبل از خوابیدن از مصرف کافئین اجتناب کرد.

گزارش تصویری