تاثیر نوشابه انرژی زا بر کلیه ها

تاثیر نوشابه انرژی زا بر کلیه ها

تحقیقات بیان دارند که میان مصرف متداول نوشابه های انرژی زا و آسیب کلیوی ارتباط وجود دارد. این ارتباط مخصوصا هنگامی بیشتر می شود که نوشیدنی های یاد شده حاوی مقادیر بالایی کافئین باشند. در حالی که این محصولات برای افزایش پایداری و هوشیاری تولید شده اند اما برخی معایب آن ها به مواردی فراتر از کاهش احتمالی عملکرد کلیوی می رسند.

یک مطالعه مروری در سال ۲۰۱۵، مطالعات انجام شده بر نوشیدنی های انرژی زا را با هدف ارزیابی تاثیرات آن ها بر سلامت بررسی کرد. این مطالعه دریافت که مقدار کافئین این نوشیدنی ها دفع ادرار را افزایش می دهد.

افزایش دفع ادرار مشکلی است که می تواند به کم آبی بدن در هنگام ورزش کردن در محیط گرم منجر شود. از آنجایی که چنین محصولاتی سرشار از کافئین هستند، بهتر است از مصرف آن ها اجتناب کرده و از تاثیرات منفی این نوشیدنی ها بر کلیه ها پیشگیری کرد.

این مطالعه یک مورد نارسایی کلیوی را در نتیجه مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی های انرژی زا گزارش داد. در حالی که این گزارش تنها شامل یک نفر بوده اما توجه را به این نکته جلب کرد که نوشیدنی های انرژی زا می توانند آسیب های جدی به کلیه ها برسانند.


بیشتر...

چرا خواب مهم است؟

چرا خواب مهم است؟

به هم ریختن چرخه‌ی خواب عملکرد طبیعی سیستم بدن را مختل می‌کند. یادگیری، حافظه، بنیه، سلامت عمومی و روحیه همگی تحت تاثیر مدت و کیفیت خواب هستند. 

خواب از بسیاری از افراد فراری است یا مشکلات دیگری با آن دارند. درواقع، اکثر ما در یک مقطع از زندگی دچار اختلال در به خواب رفتن یا از خواب پریدن می‌شویم. ازجمله پیامدهای احتمالی کمبود خواب می‌توان به چاقی مفرط، بیماری قلب و عروق و دیابت اشاره کرد. کمبود خواب روی قضاوت درست و تیزهوشی روانی نیز تاثیر می‌گذارد.

نیاز به خواب از فردی به فرد دیگر و در بین گروه‌های سنی مختلف متفاوت است. ممکن است یک نفر به هشت ساعت خواب کامل نیاز داشته باشد درحالی‌که دیگری با میزان خواب کمتر عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. خبر خوب این است که درمان اختلال خواب به‌سرعت درحال پیشرفت است.


بیشتر...